Uteskole er så mangt. Mange tenker tradisjonelt på naturfag når en snakker om uteskole. Når jeg tenker uteskole er det på den måten lærerne i "utefag" viste meg, uteskole med alle fag integrert. Tverrfaglig såvell som enkeltfag. Som lærer med interesser innenfor natur og de muligheter som her ligger ved å la elevene få andre arenaer å lære i, er IKT et godt verktøy å ha i "kassen" sin. Allerede etter to samlinger på Høyskolen ser jeg nytten av å lære dette verktøyet å kjenne bedre. Jeg ser sammenhenger mellom spesialpedagogikkens intensjoner såvell som de forskjellige målene i vår overordnede læreplan. Elever som pga mange forskjellige grunner ikke får "vist" seg i et klasserom dukker plutselig opp ute i naturens læringsarena. Vi menneskene er jo så forskjellige. Dette står enda klarere for meg etter at alle konferansetimene er avviklet. Sammenhengen jeg ser mellom uteskole og bruk av IKT er flere. Dokumentasjon for elevene og en selv. Har sett mye av at elevene kommer og utbryter "jeg har mistet uteskoleboka mi". Presentasjon er en ting som kanskje kan utføres lettere for en som sliter litt med lesing/skriving. Eleven kan kjenne dataen sin inn og ut, men får ikke bruke den på skolen. Tenke seg den eleven som ved hjelp av feks photo story dokumenterer et lite/stort prosjekt for klassen, og kanskje ikke minst hjemme. Mestringspotensial mener jeg. Hva mener dere?
Dette leder mine tanker inn på mitt fagområde, spesialpedagogikk. Jeg har jobbet flere år i barnehager etter Skoggruppemetoden. Metoden beskrives i boka "Læring gjennom mestring" av Aina Nordahl og Sidsel Skappel Misund. De har også skrevet "Jeg vil mestre".
SvarSlettOpplevde en gang et barn som ble ertet av et annet barn når vi var ute og gikk. Etter en kort tårerunde snur barnet seg mot det andre barnet og utbryter: men kan du det her? hvorpå barnet løper kjempefort og den som ertet ble stående litt overrasket tilbake. Hvilket vi voksne også ble - nye strategier var innført!
Barna får andre erfaringer om hverandre når man jobber ute. Det er god plass i uterommet så det blir ikke så lett konflikter. Det er mye å se på og man kan bruke naturen på mange måter. Barna får være raske, undersøkende, utforskende, lekende osv.
Ved bruke kamera og dokumentere aktiviteter og tegn i naturen, får man mulighet for visuell støtte når man skal videreformidle erfaringene enten det er til mor og far eller til andre barn.
Variasjon i arbeidsmåter og arenaer, i inn- og uttrykk er noe alle pedagoger bør tilstrebe. Av de grunner dere angir.
SvarSlettJeg ser også hvordan mine studenter (dere inklusive) "blomster" mer eller mindre, avhengig av oppgave, arbeidsmåter og "verktøy". Den ene kan skrive en glimrende fagtekst mens den andre gjør det best i ei muntlig fremstilling, f.eks. et radioprogram kreert i Audacity.